Sundhedsordning skal hjælpe på smerter i nakke og skuldre hos Gitte og kollegerne

10. november 2021

Det glæder tillidsrepræsentant Gitte Laugesen, at HK’ere og andre statsansatte kunder nu får en sundhedsordning i Sampension. For på hendes arbejdsplads er der i kølvandet på corona-krisen et øget behov for hjælp til at komme særligt fysiske problemer til livs.

HK’ere og andre statsansatte kunder i Sampension får nu en sundhedsordning som del af pensionsordningen. Og det er gode nyheder ifølge Gitte Laugesen, der er tillidsrepræsentant for ca. 250 HK’ere i skatteforvaltningen i Ribe og Esbjerg.

”Vi bruger det meste af arbejdsdagen foran computeren på at besvare spørgsmål fra borgerne på mail og telefon. Og det kan mærkes særligt i nakke, skuldre og arme. Vi har ikke tidligere haft en sundhedsordning, hvor vi kunne få behandling for den slags problemer, og derfor er vi meget glade for, at vi nu får en sundhedsordning  i Sampension,” siger Gitte Laugesen, der arbejder som overassistent hos Skattestyrelses Borgervejledning i Esbjerg.

Som tillidsrepræsentant har hun i tidens løb flere gange fået henvendelser fra kollegerne om mulighederne for at få behandling hos f.eks. en fysioterapeut. Og antallet af disse henvendelser steg betydeligt under corona-krisen, hvor Gitte Laugesen og kollegerne arbejdede hjemmefra i lange perioder.

”På hjemmekontoret er der jo generelt ikke lige så gode arbejdsforhold som på den fysiske arbejdsplads med f.eks. hæve-sænkebord og en ordentlig stol. Derfor har mange arbejdet hjemmefra i lang tid i uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, hvilket selvfølgelig kan sætte sine fysiske spor. Og det har været med til at øge behovet for sundhedsordningen,” siger Gitte Laugesen.

Hun peger på, at det nok særligt vil være hendes ældre kolleger, som vil benytte sig af mulighederne for at få behandling via sundhedsordningen, da mange desværre oplever at få smerter i ryg, skuldre og nakke samt stress gennem et langt arbejdsliv.

Og hun regner også selv med at komme til at bruge ordningen til at få bugt med smerter i særligt nakke og skuldre.

Udover behandling hos bl.a. fysioterapeuter og kiropraktor giver sundhedsordningen i Sampension også adgang til telefonisk psykologrådgivning, og det ser Gitte Laugesen en fordel i.

”På arbejdspladsen har vi hidtil haft en ordning, hvor man kunne blive henvist til psykologbehandlinger via sin leder. Men mange har måske ikke lyst til at fortælle deres leder om f.eks. private problemer, som kan være årsag til deres mistrivsel eller stress. Og derfor er det en fordel, at de nu med sundhedsordningen kan ringe direkte til Sampension og få hjælp,” siger hun.