Nye tider på vej

Global uro sætter et solidt aftryk på årets afkast i Sampension-fællesskabet, som dog leverer nogle af markedets bedste resultater. Vi skal vænne os til nye tider, siger investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen.

2018 blev året, hvor tempoet i den økonomiske vækst tog af, og året var på mange måder præget af økonomisk usikkerhed. Det smitter af på pensionsselskabernes afkast, også hos Sampension, som samlet set ligger på en tredjeplads over årets bedste afkast blandt de største pensionsselskaber, når man ser på afkast for kunder med markedsrente, middel risiko og 20 år til pension.

Det betyder dog ikke, at der er plus på kontoen. Forrige års afkast, der rundede mere end 13 pct. for kunder i markedsrente, er afløst af minus på kontoen, undtagen hos pensionisterne, som har plus på afkastkontoen, hvis risikoprofilen er lav eller moderat. Det største minus ses hos de yngste opsparere med en høj risikoprofil.

Afkast 2018

År til pensionering
Afkast - Lav investeringsprofil
- 2,0%
- 0,9%
Afkast - Moderat investeringsprofil
- 3,3%
- 1,6%
Afkast -  Høj investeringsprofil
- 4,9%
- 2,8%
- 0,8%
År til pensionering20100
Afkast - Lav investeringsprofil- 2,0%- 0,9%0,4%
Afkast - Moderat investeringsprofil- 3,3%- 1,6%0,2%
Afkast -  Høj investeringsprofil- 4,9%- 2,8%- 0,8%

Afkast 3 i 1 Livspension (markedsrente)

”Aktierne faldt med mere end 20 pct. på de store markeder sidste år, og i de kommende år skal vi vænne os til noget lavere afkast end de rekordhøje tal, vi har set i nogle år. Når det er sagt, så ser det samlede billede af verdensøkonomien fortsat godt ud for 2019, selvom væksten vil være lavere” forklarer Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension.

Han tilføjer, at der generelt set er sket en afmatning i den globale industri og i handlen mellem de store økonomier, blandt andet på grund af usikkerheden om den fremtidige handel mellem USA og Kina.

Henrik Olejasz Larsen forventer, at kunder i markedsrente nok må indstille sig på afkast i størrelsesordenen 0-5 pct. for 2019 og tilføjer, at man som pensionsopsparer skal slå koldt vand i blodet og huske altid at se afkastet over et længere tidsperspektiv.

”En periode med lavere afkast understreger i øvrigt vigtigheden af lave omkostninger. Sampensions ÅOP på blot 0,5 pct. er blandt de allerlaveste i markedet, og det kan mærkes, når man går på pension, for så kan man typisk tage en lille halv mio. kr. mere med sig, end hvis ÅOP’en ligger på 1 pct., som det er tilfældet i andre selskaber,” understreger Henrik Olejasz Larsen.

Kunder og medlemmer med gennemsnitsrente får afkastet udbetalt som depotrente, der i 2018 lander på 2,6 pct. for medlemmer af Arkitekternes Pensionskasse og Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger. For Sampension Livs kunder lander depotrenten på 6,5 pct. på højrente-depotandele og 4,5 pct. på lavrente-depotandele.