Vores hjemmeside bruger cookies
Cookies er nødvendige for at logge ind på sampension.dk, og giver mulighed for at optimere indholdet, så det passer til dit behov. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.

Spørgsmål og svar

På denne side kan du finde svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål inden for områderne pensionsordning, rådgivning og sundhedsforsikring.

Pensionsordning

FAQ / Ofte stillede spørgsmål
Hvordan overfører jeg min pensionsordning i Nordea Liv & Pension til Sampension?

Ønsker du at overføre værdien af din tidligere pensionsordning til Sampension, så kan du læse mere om og anmode om overførsel til Sampension her. Når du samler dine pensioner, betaler du kun administrationsomkostninger et sted og får et bedre overblik over dine dækninger. Sampension godtgør omkostninger forbundet med overførsel af depoter, hvis det sker inden den 1. november 2017.

Bemærk at din ordning i Nordea Liv & Pension ikke overføres automatisk i forbindelse med overgang til Sampension, så husk at anmode om overførsel til Sampension på ovenstående link eller book en rådgivning her

Har jeg samme forsikringsdækninger i Sampension, som jeg havde i Nordea Liv & Pension?

Da din pensionsordning i Sampension er en ny ordning, kan der være forskelle i dine dækninger. Se størrelsen af dine forsikringsdækninger via dit pensionsoverblik og kontakt os på 77 55 66 66, hvis du vil høre om dine muligheder.

Får jeg den samme begunstigelse i Sampension, som jeg havde i Nordea Liv & Pension?

Vi udbetaler automatisk til dine nærmeste pårørende, hvis du ikke selv tager stilling til, hvem du vil begunstige, det vil sige tilgodese, ved din død.
Dine "Nærmeste pårørende" er disse personer i nævnte rækkefølge:

  1. Ægtefælle eller registreret partner
  2. Samlever, der:
    - på dødsfaldstidspunktet lever sammen med dig på fælles bopæl, hvis samleveren enten venter, har eller har haft et barn sammen med dig eller
    - har haft fælles bopæl med dig i et ægteskabslignende forhold i de sidste to år før dødsfaldet.
  3. Børn eller deres livsarvinger (fx børn, børnebørn osv.)
  4. Arvinger efter testamente
  5. Arvinger efter arveloven
     
Du bør være opmærksom på, om denne rækkefølge passer til dine behov. Du kan ændre i begunstigelsen for pensionsordningen her.

Rådgivning

FAQ / Ofte stillede spørgsmål
Hvornår er det muligt at få rådgivning om min pensionsordning?

Som ny kunde i Sampension har du mulighed for at booke en rådgivning, når du har modtaget dit første pensionsoverblik.

Når du er logget ind på sampension.dk, kan du under menupunktet "Book rådgivning" se, hvornår der er ledige tider og booke en tid, der passer dig.

Du er også velkommen til at kontakte os på 77 55 66 66 eller på sportmaster@sampension.dk.

Hvad er en skærmrådgivning?

En personlig skærmrådgivning er et møde, hvor du telefonisk er i kontakt med en pensionsrådgiver, og hvor du samtidig følger rådgivningen live på din egen pc. Det betyder, at du kan sidde på din arbejdsplads, i et mødelokale eller hjemme hos dig selv og få rådgivning om din ordning, når det passer dig.

Sundhedsforsikring

FAQ / Ofte stillede spørgsmål
Kan min ægtefælle/samlever blive omfattet af en sundhedsforsikring?

Du kan tilmelde din ægtefælle eller samlever til en separat sundhedsforsikring hos Dansk Sundhedssikring ved at ringe på 70 20 61 21.

Kan jeg fravælge sundhedsforsikringen?

Da din sundhedsforsikring er en obligatorisk ordning via SPORTMASTER, har du ikke mulighed for at fravælge dækningen.

Hvad dækker sundhedsforsikringen?

Din sundhedsforsikring er et tilbud til dig om behandling og rådgivning, hvis du har problemer med dit helbred. I dit Pensionsoverblik kan du læse, hvad din sundhedsforsikring præcis indeholder.