Pensionister vælger biler, der har en lang historie i Danmark. ”De sikre køb,” kalder bilekspert Anders Berner dem. Her sætter han ord på de foretrukne mærker. Find dit eget:

1.Toyota (10 procent):
Toyota har et godt ry som en kvalitetsbil og foretrækkes af hr. og fru Danmark, der søger tryghed i bilkøbet. Måske interesserer man sig for biler, uden at det skal være for smart og fancy. Hellere praktisk og velfungerende med gode garantier og en følelse af, at man får en kvalitetsbil.

2.Peugeot (8 procent):
Peugeot er et sikkert og trygt valg og har altid været en meget populær bil herhjemme. Det er noget, man føler, man kender – lidt som en Toyota. Det skal ikke være for smart. De fleste ældre køber deres biler og er ikke stået på leasingbølgen. Her giver Peugeot gode priser.

2.Volkswagen (8 procent):
Et sikkert og trygt valg på samme måde som Peugeot og Toyota, men en bil, der er lidt mere ”upmarket” - altså en lidt dyrere bil. Nogle synes, der er noget mere prestige i en folkevogn end i andre bilmærker. Man ved stadig, hvad man får, men synes, det er en smartere bil.

3. Skoda (7 procent):
Skoda er jo lidt opkomlingen, hvis man kan tale om det for et bilmærke, der er stormet frem de sidste tyve. år. Det er dybest set en folkevogn i billigere forklædning, og de to mærker er langt hen af vejen identiske. Måske er en Skoda ikke helt så smart, men det er lige så gode biler med god gensalgsværdi.

4. Citroen (6 procent):
Lidt som en Peugeot er den et sikkert og trygt valg, men det er en større og måske mere avantgardistisk bil. I gamle dage var det kunstnertyper og ingeniører, der kørte Citroen, og de appellerer stadig til folk, der gerne vil have noget anderledes. Særligt for ældre kan Citroen stadig have en aura af noget pioneragtigt.

4.Ford (6 procent):
Ford har eksisteret meget lang tid i markedet - ligesom Toyota og Volkswagen - og har derfor rigtig godt fat i købernes bevidsthed. Man ved simpelthen, hvad man får. Det er et traditionelt bilmærke, og det er biler, der kører rigtig godt. Folk køber Ford, fordi den er velkendt og billig at holde.

5. Opel (5 procent):
Opel er en meget velkendt bil herhjemme, men den har fået ry af at være en gammelmandsbil. Det er den nu ikke. Men det er jo markedet, der bestemmer, hvad en bil er, og hvis folk synes, Opel er gammeldags, så er den det. Opel bliver ofte brugt som firmabil. Den er det fornuftige og praktiske køb.

5. Suzuki (5 procent):
Suzuki er en lidt sjov bil og har også ry af at være en gammelmandsbil. Tager du en Liana eller SX4, er det biler, ældre mennesker ofte køber. Der er lidt forskel på dem, men Suzuki giver overordnet det, mange danskere elsker: god plads og masser af udstyr for pengene.

6. Hyundai (4 procent):
Hyundai er en konkurrent til Toyota. Den kan lidt det samme i forhold til tryghed og giver en del værdi for pengene. Men den er egentlig ret ubeskrevet som brand i Danmark, og der er ikke meget prestige i den. Den er til folk, der falder for meget udstyr, gode garantier og gode gensalgsværdier.

7. Mazda (3 procent):
En fornuftsbil, men lidt mere over i det sportslige som: Jeg kan godt lide at køre bil-agtigt. Folk der kører Mazda går ikke kun efter at blive transporteret fra A til B, men dyrker også selve køreoplevelsen. Det er en bil, der både kører godt og ser godt ud. Den står for samme type fornuft som Toyota.

7.KIA (3 procent):
Lidt som Hyundai er den til folk, der vil have noget bil for pengene. Måske lidt mere frisk og ungdommelig i nogens optik. Hyundai og KIA kan det samme med udstyr, gode garantier og gensalgsværdier. Men KIA’en er det sportslige mærke af de to.

7: Nissan (3 procent):
Nissan er ret forskellige biler og har derfor et meget fragmenteret imagebillede. Nogle er meget smarte i folks optik. Så er der en Nissan Almera, der er en gammelmandsbil, som du ikke kan få mere, mens en Nissan Juke er en bil, du køber, hvis du vil vise, du tør noget andet. En Qashqai er rummelig og relativt billig.

8.Mercedes (2 procent):
”The grand old….” Mercedes er en bil, som stort set alle kan sige noget om og ved noget om. Den oser langt væk af kvalitet, soliditet, høj pris og fornuftig gensalgsværdi. Den har ry for at være billig at holde og henvender sig til folk, der ganske enkelt kan lide luksus.

8.Volvo (2 procent):
Ligger meget dybt i danskernes bevidsthed som en svenskerbil, vi synes, vi har været med til at bygge, fordi vi bor ved siden af svenskerne. Den er luksuriøs som en Mercedes og er et af de bilmærker, folk interesserer sig allermest for. Volvo er dyre biler. Du kan godt få en relativt billig Mercedes, men ikke en billig Volvo.

9. BMW
Mærket for folk der godt kan lide biler og altid godt har kunnet lide at køre bil – som simpelthen dyrker bilkørsel. Folk der kører BMW er ved muffen. BMW er en bil, man forbinder med mange hestekræfter, og som har en aura af sportslighed og kvalitet over sig. Den har en høj gensalgsværdi.

9. Audi
Den bil, chefen i banken (eller den pensionerede bankdirektør) vælger, hvis han ikke ved, hvad han ellers skal vælge. Audi er en dyr folkevogn. Det er dejlige biler, som ser godt ud og kører godt, men som ikke har samme type brand value som BMW og heller ikke har den tilbagelænede klassiske aura som en Mercedes eller Volvo. Audi er ungt, smart og slipseagtigt.

9. Saab
Saab er jo stoppet med at producere, men her er det lidt som med Volvo. Saab er et mærke, som HAR haft rigtig godt fat i køberne. Det er en bil, vi har været rigtig glade for i Danmark, fordi det er svenskerne (og dermed lidt os selv), der har bygget den. Til folk der sætter pris på sikkerhed og soliditet.

9. Honda
Honda var engang det sportslige japanske mærke, men mange nye Honda-købere sætter pris på, at det er praktiske biler. Som med Nissan er billedet derfor lidt fragmenteret, afhængigt af om du for eksempel kører Civic eller Jazz. Enten kan det være lidt smart, hvor man tør lidt mere, eller det kan være praktisk.